محمد امامی

کنش گران نامرئی ! تحليلی بر رويدادهای اخير -پيرامون اظهار نظر نماينده محترم مردم يزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی

یزدفردا :در پی انتشار مصاحبه مهندس اولیاء نماینده مردم شریف یزد و صدوق با روزنامه محلی پیمان یزذ حامیان دولت در استان با صدور بیانیه ای به حمایت از دولت برخواستند ودر ادامه واکنشهای مختلفی از طرف افراد و گروههای مختلف را شاهد بودیم وواکنشهائی که به یزدفردا ارسال شد ه بود منتشر شد و در پی آن واکنش نماینده محترم یزد  را منتشر نمودیم   و واکنشی با نام  اعضای ستاد مردمی مهندس علی اکبر اولیاء  نیز در یزدفردا منتشر شد و در جدیدترین واکنش  جمعی از اساتید دانشگاه یزد  بیانیه ای صادر نموده ند و البته یزدفردا در انتشار تمامی مطالب خود بعد از مشخص بودن هویت افراد نسبت به انتشار مطالب اقدام نموده است .و مطلبی که در زیر می آید توسط اقای محمد امامی یکی از فعالین اجتماعی وعضو ستاد انتخاباتی  اقای مهندس اولیاء برای یزدفردا ارسال گردیده که عینا منتشر می گردد .

یزدفردا -محمد امامي:اين روزها به دنبال نخستين حضور رسانه اي نماينده مردم يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي، شاهد واکنش هايي بوديم که اغلب با نام هاي مستعار و توسط کنش گرانی نامرئی صورت گرفت.
بيانيه (شب نامه) هايي که ادعا مي شود از سوي «جمعي از روحانيان ,خانواده هاي معزز شهيدان وايثارگران, اساتيد ودانشجويان دانشگاههاي استان,اصناف وکسبه بازار، جوانان و فرهنگيان استان» يا «کميته مردمي ... » يا «جمعی از اساتيد دانشگاه يزد» يا ... صادر گرديده است.
گرچه تا حدودي اهداف چنين بيانيه ها و چنين گروه هاي بدون شناسنامه اي روشن مي باشد، اما هويت صادرکنندگان چنين بيانيه اي هيچگاه براي افکار عمومي روشن نشده است.
تدوام چنين روندي موجب طرح اين پرسش در اذهان مي شود که چرا کساني مي خواهند در عرصه ي سياسي و اجتماعي نقش آفريني کنند، اما حاضر به پذيرش لوازم آن و افشاي هويت واقعي خود نيستند؟! ... آيا افشا شدن هويت اين گروه هاي ناشناخته ، چه آثاري براي آنان خواهد داشت که تن به شفافيت و معرفي خود نمي دهند؟
به نظر مي رسد برخي از کساني که در ظاهر به احزاب بدگويي مي کنند و آن را ساز و کار مفيدي نمي دانند، کارکردهاي احزاب و تشکل ها را تنها در قالب هاي رسمي آن نمي پسندند، اما خود با استفاده از باندها و گروه هايي بي نام و نشان و مسئوليت گريز، اهداف خود را دنبال مي نمايند!
يکي از عوارضي که گرايش به ناشناخته ماندن و حرکت در تاريکي توسط اين گروه هاي مخفي دارد، رعايت نکردن ادب و قانون و معيارهاي اخلاقي در مواضع و بيانيه هايشان مي باشد.
ايراد اتهام هاي بي اساس و ناروا، دروغ پردازي، هتک حرمت انسان ها و در نهايت زير بار مسئوليت اقدام هاي خود نرفتن و فرار از مسئوليت ها از جمله روش هايي است که با ميل و گرايش به ناشناخته ماندن مي تواند همراه شود.
در يکي از همين بيانيه ها (شب نامه) ، بيانيه نويسان ناشناخته که معلوم نيست در عرصه هاي سياسي ، اجتماعي از چه وزني برخوردار هستند، خود را نماينده مردم دانسته و از جانب آنان سخن مي گويند و غير مودبانه و توهين آميز بر کسي هجوم مي برند که مردم در هنگام انتخابات، وي را با راي مستقيم خود به نمايندگي برگزيده اند تا مطالبات و خواسته هايشان را با بهره گيري از مسئوليت ها و حقوق قانوني که در جايگاه نمايندگي مردم در مجلس شوراي اسلامي دارد ، پيگيري نمايد.

ابهام ها و فرضيات 

به طور مجمل بايد گفت که گرايش به حضور گمنام و ناشناخته و کنش گری نامرئی در برخي فعاليت هاي اجتماعي و سياسي و حرکت هاي موهنانه اي نظير صدور برخي از بيانيه هاي اخير ، ناخودآگاه اين فرض ها را محتمل ساخته و اين ابهام ها را در ذهن مردم ايجاد مي کند که: 
- افراد يا گروه هاي ناشناخته از مشخص شدن موقعيت هاي رسمي يا غير رسمي که در سلسله مراتب قدرت دارند نزد افکار عمومي، بيم و واهمه دارند. 
- افراد يا گروههاي ناشناخته چون از وزن لازم اجتماعي در ميان مردم و افکار عمومي برخوردار نيستند، تمايلي به شناخته شدن ندارند. 
- افراد يا گروه هاي ناشناخته تمايلي به پذيرش نتايج و آثار و عواقب اقدام خود ندارند و نمي خواهند مسئوليت اقدامات غير اخلاقي و غيرقانوني خود را بپذيرند. 
- گروه هاي ناشناخته در واقع تعداد محدودي افراد هستند که چون خود جايگاهي در ميان اجتماع ندارند، مي خواهند از نام اقشاري که مردم آنان را محترم مي شمارند سوء استفاده کنند. 
- افراد يا گروه هاي ناشناخته در مورد صحت و درستي مواضع خود اطمينان ندارند.
-افراد يا گروه هاي ناشناخته در صورت افشا شدن هويتشان امنيت خود را در خطر مي بينند. 
- اين افراد يا گروه هاي ناشناخته چون از آگاهي مردم نسبت به موضوعي هراس دارند، لذا به جوسازي و آشوب مي پردازند.
-فضاي اجتماعي براي پذيرش ديدگاه هايشان مهيا نيست.
-امنيت اجتماعي کافي براي طرح ديدگاه ها و بيان باورها وجود ندارد. 
- افراد و گروه هاي مزبور برخاسته از سازمان هاي رسمي هستند که نمي خواهند در دفاع از منافع خود ، در قالب سازمان مربوطه از خود واکنش نشان دهند. 
- فضای موجود را برای طرح آزادانه ی ديدگاه های خود امن نمی دانند.
-و ...
به هر حال در پايان اين نکته را بايد يادآور شد که نقد ديدگاه ها و مواضع و عملکردهاي هر شخص و گروه توسط هر شخص و گروه ديگر که به تضارب افکار و انديشه ها و ارتقاي آگاهي هاي عمومي بينجامد، مي تواند فضاي نشاط بخشي را در جامعه ايجاد نمايد. اما فعاليت احزاب و تشکل هاي شناسنامه دار و افراد شناخته شده و مسئوليت پذير ضمن اين که بيانگر احترام آنان به مخاطبان و افکار عمومي جامعه است ، مي تواند به سالم سازي فعاليت ها و منطقي شدن کنش هاي سياسي و اجتماعي کمک نمايد.
در اين ميان مسئولان بايد با ايجاد فضايی مناسب و حمايت های منطقی، زمينه های گرايش گروه های فکری را به تحزب و نقش آفرينی فعال در اجتماع و مشارکت سياسی فراهم آورند. روشی که مبتنی بر شفافيت و رعايت معيارهای قانونی و اخلاقی باشد و کنش گران، مرئی و مسئوليت رفتارهای خود را پذيرا باشند.

توضیح یزدفردا :اصالت مطالب منتشره در یزدفردا قبل از انتشار بررسی شده و آمادگی خود را جهت انتشار تمامی نظرات و تفکرات موجود در جامعه را اعلام می داریم وانتشار مطلب فوق به منزله موافقت یا مخالفت یزدفردا با مطلب فوق نیست .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا