نخستین بار در جهان اسدپور محقق ایرانی موفق به تولید کیتوزان از پوسته تخم ارتمیا شد .

گروه خبر علمي يزدفردا :دکتر یوسفعلی اسدپور متخصص فراوری محصولات دریایی مرکز تحقیقات ارتمیای شیلات ایران مستقر در ارومیه پس از 3 سال تحقیق روی ارتمیا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه به روش بدست آوردن کیتین از پوسته تخم این سخت پوست و تبدیل آن به ماده شیمیایی بسیارارزشمند کیتوزان دست یافته است.

این محقق گفت: کیتوزان در صنایع کشاورزی , آرایشی , غذایی , پزشکی , شیمی , نساجی و داروسازی 3 هزار نوع کاربرد دارد.

وی افزود : جاذب آب بودن به اندازه 500 برابر خود برای بیابان زدایی , استفاده در داروهای ضد آلرژیک , لاغر کننده , خاصیت ضد ویروس و ضد باکتریایی , تصفیه مواد نفتی و هسته ای از منابع آبی , تولید کرمهای آرایشی , ترمیم سوختگی های پوست , تولید کاغذ و الیاف طبیعی از مهمترین کاربردهای این فراورده است.

این محقق ایرانی تصریح کرد: نیاز جهانی به کیتوزان سالیانه 200 هزار تن است در حالیکه فقط 3 هزار تن در دو کشور ویتنام و چین از پوست خرچنگ و میگو تولید می شود .

اسدپور فراوری محصولات دریایی محدودیت منابع مواد اولیه طبیعی قابل دسترس , پائین بودن درصد کیتین در منابع اولیه و هزینه زیاد جمع آوری و نگهداری مواد اولیه را از علتهای تولید کم این محصول در جهان اعلا‌م کرد.

دکتر اسدپور با اعلام اینکه هر کیلو کیتوزان در جهان 10 هزار دلار ارزش دارد , افزود: در صورت صنعتی کردن تولید کیتوزان امکان تولید سالیانه 140 کیلوگرم از این فراورده گرانبها در ایران وجود دارد.

بر اساس طرح این محقق ارومیه ای , کیتوزان از پوسته تخم ارتمیا که پس از پوست اندازی و تولید نوزادها غیر قابل استفاده است , تولید می شود.

این طرح در یک مجله علمی خارجی و 2 مجله علمی داخلی چاپ شده است .

اخبار علمي در يزدفردا :

ماده تاريك ماده تاريك
تاریخ : 17 اسفند 1384 - قبل‏ازظهر 02:41

مقاومت دارويی و شيوع دوباره مالاريا در ايران  مقاومت دارويی و شيوع دوباره مالاريا در ايران
تاریخ : 24 مهر 1385 - قبل‏ازظهر 12:07

ازدواج كنيد تا بيشتر زنده بمانيد ازدواج كنيد تا بيشتر زنده بمانيد
تاریخ : 23 مهر 1385 - قبل‏ازظهر 01:22

مصرف بیش از حد مواد قندی در افطار در گردش خون اختلا‌ل ایجاد می‌كند مصرف بیش از حد مواد قندی در افطار در گردش خون اختلا‌ل ایجاد می‌كند
تاریخ : 23 مهر 1385 - قبل‏ازظهر 01:10

يزد از نظر مشكل سوء تغذيه كودكان زيرشش سال در ميان‪۳۰‬استان كشوردر رديف چهاردهم قرار دارد يزد از نظر مشكل سوء تغذيه كودكان زيرشش سال در ميان‪۳۰‬استان كشوردر رديف چهاردهم قرار دارد
تاریخ : 20 آبان 1385 - بعدازظهر 11:50

يزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا