یزدفردا "در پی انتشار بیانیه 44 نفره به حمایت از سخنان و اعتراضات مهندس اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق  دکتر شایق با صدور نامه ای سرگشاده خطاب به امضاء کنندگان بیانیه مذکور مورادی را متذکر شد.

دکتر شایق در قسمتی از نامه سرگشاده خود  با یاد آوری مطلبی از  بیانیه که از امام امت نقل شده بود " نمایندگان عصاره فضائل ملت هستند"آورده است :به صرف یافتن عنوان نمایندگی است لکن با اندکی تأملّ معلوم است که به صرف رأی آوردن و نماینده شدن در فرد تحول وانقلاب اخلاقی و روحی صورت نمی گیرد،  بلکه مراد امام آن است که نماینده باید اینگونه باشد و در اصطلاح علوم بلاغی به این شیوه استعمال جمله خبری بجای انشائی می گویند.

این استاد آزاده  دانشگاه و مفسر قران در ادامه نامه سرگشاده خود  با اشاره حدیث استفاده شده در بیانیه و اینکه انشاءالله نویسنده محترم بیانیه  قصد تحریف حدیث را نداشته  افزوده است :در روایت مزبور آمده " فترجّلوا واشتدوا بین یدیه "در مقابل حضرت به شدت شروع به پایکوبی نمودند که امروز این عمل در میان عربها به (یزله ) معروف است و آن بدین صورت است که به صورت پی در پی یک پا را بالا آورده و هماهنگ برزمین می کوبند وهمراه آن یک دست را بالا می برند وهمزمان فریادمی زنند حضرت نه به استقبال آنها اعتراض فرمودند نه به حرکت آنها در اطراف خود ، بلکه به آن عمل نا خوشایند معترض شدند

استاد شایق در پایان نامه سرگشاده خود ضمن یاد آوری تذکر داده شده در رابطه با موضع گیری بر علیه دولت مکتبی که همزمان با حمایت صریح و قوی رهبر معظم به مهندس  اولیاءاظهار امید واری نمود : ایشان بیشتر اندیشه کنند ورضایت خدای عظیم (که عزت دنیا وآخرت بدست اوست ) و خوشنودی امام عصرارواحنا فداه را بر رضایت دیگران ترجیح دهند تا خدای ناخواسته فرجام کار وکالت ایشان با نارضایتی و مؤاخذه الهی و خاطره تلخ مردمی همراه نگردد

به گزارش یزدفردا متن کامل نامه سرگشاده دکتر محمدرضا شایق در واکنش به بیانیه 44 نفره حمایت از سخنان مهندس اولیاء در رابطه با استقبال مردم از سفر استانی ریاست جمهور و هیئت دولت به استان یزد به شرح زیر می باشد : 

بسمه تعالی

اخیراً از سوی جمعی از اصلاح طلبان در دفاع از نماینده یزد و صدوق جناب آقای مهندس اولیاء ( در شکایت عده ای از نامبرده ) بیانیه ای صادر شده است .
در این بیانیه نکاتی متعدد آمده که قبل از اثبات مطلبی بنفع آقایان مطلوب آنها را نفی می کند بد نیست به پاره ای اشاره کنیم.
از امام امت نقل نموده اند که " نمایندگان عصاره فضائل ملت هستند" و ظاهرا ً مراد نویسنده محترم اثبات این فضیلت برای نماینده به صرف یافتن عنوان نمایندگی است لکن با اندکی تأملّ معلوم است که به صرف رأی آوردن و نماینده شدن در فرد تحول وانقلاب اخلاقی و روحی صورت نمی گیرد بلکه مراد امام آن است که نماینده باید اینگونه باشد و در اصطلاح علوم بلاغی به این شیوه استعمال جمله خبری بجای انشائی می گویند ونظایر فراوانی از این سبک در قرآن و روایات وجود دارد .لذا صرف نماینده شدن کسی عصاره فضائل نخواهد شد.
سپس در طی نامه اشاره به اعتراض امیرالمؤمنین (ع) به پایکوبی مردم انبار نموده و آورده اند که حضرت امیر(ع) به خاطراین که مردم انبارپیشاپیش حضرت حرکت می کردند اعتراض کرده فرمودند این کار باعث مشقت دنیا و خسران آخرت است.
انشاءالله نویسنده محترم قصد تحریف حدیث را نداشته وبخاطر عدم تخصص در این رشته این اشتباه را مرتکب شده است زیرا در روایت مزبور آمده " فترجّلوا واشتدوا بین یدیه "در مقابل حضرت به شدت شروع به پایکوبی نمودند که امروز این عمل در میان عربها به (یزله ) معروف است و آن بدین صورت است که به صورت پی در پی یک پا را بالا آورده و هماهنگ برزمین می کوبند وهمراه آن یک دست را بالا می برند وهمزمان فریادمی زنند حضرت نه به استقبال آنها اعتراض فرمودند نه به حرکت آنها در اطراف خود ، بلکه به آن عمل نا خوشایند معترض شدند واین ربطی به استقبال صمیمی از رئیس جمهور ندارد .
وانگهی اگر حرکت در اطراف رئیسی جمهور اشکال داشته باشد ایراد به مردم وارد است نه رئیس جمهور ، ودر واقع اعتراض آقایان متوجه صدها هزار نفر مردمی است که برای قدر شناسی از زحمات طاقت فرسا و مخلصانه رئیس جمهور مکتبی خود آمده بودند.
از جهت سوم اگر این کار نکوهیده باشد جا داشت که این تذکر در استقبال های مردمی ازآقای خاتمی که به همین صورت بود نیز داده می شد و به قول امیرالمؤمنین(ع) اکبر العیب ان تعیب ما فیک مثله ( بزرگترین عیب آن است که دیگران را به عیبی نکوهش کنی که در خود تو موجود است).
جای دیگر گلایه بیشتر از امضاء کنندگان محترم آن است که در زمان حاکمیت اصلاحات در سراسر ایران از جمله یزد کارها و حرکاتی صورت گرفت که مصداق بارز تخلف از شریعت و هتک حریم مقدسات بود بعنوان نمونه اردوهای مختلط دختر وپسر بشکل گسترده ، رقص دسته جمعی زنان در موارد مختلف از جمله درپارک کوهستان ونیز روبوسی زن ومرد در ملأعام و... که در دو مورد اخیر بعضی از امضاء کنندگان همین نامه در مجلس حاضر بوده و مسئولیت مهم هم داشتند ولی هیچ عکس العملی نشان ندادند .
اگر مردم شریف می بینند  وقتی ده ها بار از روزنامه های اصلاح طلب به مقدسات وائمه وقرآن کریم وحتی خدا اهانت می شود گوش هیچکدام از این آقایان نمی شنود و فریاد های اعتراض و تحصن علملاء حوزه علمیه قم را نمی بینند  با این تناقض در برخورد ها مردم حق دارند دیگر به دعوی دفاع از اسلام  و دلسوزی به خاطر عدم رعایت حدود شرعی و نماز اول وقت از سوی اصلاح طلبان اعتماد نکنند .
اما در مورد نماز اول وقت اولاً نهی ارشادی از تأخیر بدون عذر است و حتی وارد شدن یک مهمان نیز می تواند عذر تأخیر تلقی شود چه رسد به تأخیر ناخواسته که بخاطر ازدحامی که از کنترل همه خارج بوده و قطعاً عذر موجه برای تأخیر محسوب می شود و جالب است این سختگیری بیش از خدا و رسول از سوی کسانی مطرح می شود که وقتی در مقابل بسیاری از اعمال خلاف شرع به آنها اعتراض می شد می گفتند که اسلام دین تساهل و تسامح است .
ثانیاً : بالوجدان و بداهتاً در زمان حاکمیت دولت اصلاحات آنچه رونق گرفت و تشویق شد خیلی از چیز ها بود که جای ذکر نیست اما هر چه بود نماز و تقیّد دینی و تشرع در میان آنها نبود !
اما اعتراض به ریخت وپاش ها نیز وجهی ندارد.
از یاد آقایا ن نرفته که کمرنگی حضور مردم در سفرقبلی باعث شد که رادیو های استکبارازجمله آمریکا آن را دلیل نارضایتی مردم از انقلاب و شعارهای آن بدانند اما در این سفر حضور بی نظیر مردمی خط بطلان بر این گفتار باطل کشید لذا اولاً باید سران استکبار و گویندگان آن اقاویل درامروز ناراحت باشند نه کسانی که خود را دوستدار انقلاب و پیرو امام می دانند و ثانیاً غذایی که برای مسافران طبس و خاتم و ابرکوه تهیه شده بود نیز به همت یکی از خیرین بازار بوده و ربطی به خزانه دولتی ندارد.
کسانی که نگران حیف و میل و ریخت وپاش بیت المالند جا داشت وقتی در افتتاح فرودگاه امام نزدیک به دو میلیارد تومان هزینه گشت وفرودگاه هم باز نشد نیز انتقاد می کردند هزینه ای که در ده سفراستانی هم نمی شود ! ویا علیه رانت خواریهای لجام گسیخته و تجمل گرائیهای مسئولان وخرجهای صدها میلیونی برای آراستن اتاق مدیران و.. نیز طوماری امضاء می نمودند !
در آخرِسخن از تعظیم نام امام توسط نویسندگان محترم نامه خوشحالیم ودعامی کنیم خدا توفیقشان دهد که در خط امام اندیشه کنند وپیروی نمایند لکن بقول سعدی :
به عمل کار برآید به سخن دانی نیست
نظر امام آن طور که در وصیت نامه و سایر کلامشان مشهود است این بود که روزی که با دشمن همنوا شویم ودشمن ازماحمایت کند نشان این است که از مسیر الهی منحرف شده ایم .آقایان در نظرشان هست که بوش ورایس درآخرین روزهای حکومتشان صریحاً اعلان کردند که ما از مخالفان دولت احمدی نژاد حمایت می کنیم . لذا برای ما جای این سؤال است که چگونه عده ای که خودراطرفدارانقلاب وپیروخط امام می دانند در برخورد با دولت نهم با مواضع سران استکبار همسو ودرست در جهت عکس مواضع رهبری انقلاب نسبت به دولت حرف زده و موضع می گیرند و آنگاه دعوی پیروی ازامام (ره) نیز وجود دارد !
سؤال دیگراین است که بنظر آقایان محترم امام زمان (عج ) ازاین دولت راضی است یا مثل شما مخالف وناراضی ؟!
اگر بگوئیم امام زمان (عج) از این دولت ناراضی است بطور طبیعی امام عصر را با دشمن هم نظر و دارای موضع همانند دانسته ایم لاجرم خواهید گفت هرگز نظر امام عصر(عج) نمی تواند همان نظری باشد که دشمن نسبت به دولت نهم دارد در این صورت اعتراف کرده اید که مواضع کنونی شما مورد رضایت امام عصر (عج) نیست ! لذا در زمانی که این دولت انقلابی و پر خدمت مورد شدیدترین حملات استکبار جهانی و شیطان بزرگ است وحمایتهای منحصر به فرد رهبر معظم انقلاب را همراه دارد (تا حدی که معظم له این دولت را بهترین واصولگراترین دولت نامید ه از هجوم به آن با عنوان بی بند وباری وچیزی که خدااز آن نخواهدگذشت یاد کردند)با این وضع آیا جا ندارد برای لحظه ای هم که شده فارغ از غوغای سیاست به فکر جواب فردای قیامت و سعادت ابدی خود هم باشیم و اینقدر هم رأ ی با دشمن ومخالف نظر ولی امر مسلمین موضع نگیریم ؟! مگر این پست ومقام دو روزه دنیا که توهّمی بیش نیست چه هست که اینقدر باید برای آن هزینه کرد؟
اینجانب در رابطه با موضع گیری بر علیه دولت مکتبی که همزمان با حمایت صریح و قوی رهبر معظم صورت گرفت به جناب آقای اولیاء تذکر دادم و امیدوارم ایشان بیشتر اندیشه کنند ورضایت خدای عظیم (که عزت دنیا وآخرت بدست اوست ) و خوشنودی امام عصرارواحنا فداه را بر رضایت دیگران ترجیح دهند تا خدای ناخواسته فرجام کار وکالت ایشان با نارضایتی و مؤاخذه الهی و خاطره تلخ مردمی همراه نگردد خداوند به همه ما توفیق گفتار و عمل برای رضای خودش عنایت بفرماید .
درود بر بندگان صالح خدا
محمد رضا شایق

 

یزدفردا

یزدفردا گفتنی است : همزمان با سفر رییس جمهور به استان یزد مهندس اولیاء نماینده مردم شریف یزد و صدوق روز قبل از سفر  طی مصاحبه ای با سایت پارلمان نیوز متعلق به فراکسیون اقلیت مجلس که ایشان نیز  عضو این فراکسیون می باشند مصاحبه زیر را انجام دادند :

1-لینک خبر در یزدفردا :اولیاء در گفتگو با پارلمان‌نیوز:در شان دولت نیست با وعده شام و ناهار، مردم را به استقبال از احمدی نژاد فرا بخوانند-دومین سفر استانی رییس جمهور(18)
تاریخ : سه شنبه 29 بهمن 1387 - بعدازظهر 07:19

2-تیتر و لینک خبر در پارلمان نیوز متعلق به فراکسیون اقلیت مجلس که علی رغم اعلام مهندس اولیاء مینی بر تذکر در تاریخ 4 اسفند ماه هنوزدر تاریخ 2 فروردین 87  هم اصلاح نشده است :در شان دولت نیست با وعده شام و ناهار، مردم را به استقبال از احمدی نژاد فرا بخوانند

 در پی انتشار خبر فوق در پارلمان نیوز و اکثر رسانه های گروهی عدهای این سخنان را توهین به مردم یزد دانسته و به طرق مختلف واکنش نشان دادند که در خبر های زیر به تعدادی از این واکنش ها اشاره شده است :

1- در پاسخ به صحبت هاي نماينده مردم شريف يزد و صدوق :«جناب آقاي اوليا، در شان يك نماينده مجلس نيست كه به فهم و شعور مردم و موكلين خود توهين نمايد»دومین سفر استانی رییس جمهور(19)
تاریخ : سه شنبه 29 بهمن 1387 - بعدازظهر 08:00

12-بی مهری به مردم یزد
تاریخ : سه شنبه 13 اسفند 1387 - بعدازظهر 08:32

13-اظهارات امام جمعه محمد آباد یزد :حضور پرشور و همراه با شعور و كم نظير مردم دارالعباده و دارالعلم يزد در استقبال از ریاست جمهور
تاریخ : سه شنبه 13 اسفند 1387 - بعدازظهر 08:01

14-جریان سازان وغوغاسالاران در یزد به دنبال چه می گشتند ؟؟
تاریخ : پنجشنبه 15 اسفند 1387 - بعدازظهر 03:28

و موافقین سخنان مهندس اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق نیز همراهی خود را با ایشان طی خبر های زیر نشان دادند :

 1-تبليغات زودهنگام و گسترده ی انتخاباتی در يزد آغاز شد -دومین سفر استانی رییس جمهور(48)
تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1387 - بعدازظهر 09:08

2- تحلیل روزنامه اعتماد از استقبال يزدي ها از رییس جمهوری! دومین سفر استانی رییس جمهور(106)
تاریخ : شنبه 03 اسفند 1387 - بعدازظهر 09:11

3-پاسخی به مطلب نماینده مردم باید عذرخواهی کند :نمايندگان مردم مانع سوء استفاده از بيت المال و تبليغات انتخاباتی سفرهای دولت شوند--دومین سفر استانی رییس جمهور(99)
تاریخ : شنبه 03 اسفند 1387 - بعدازظهر 12:26

4-توزیع بیانیه جمعی از خانواده شهدا (جمعی از اقشار مختلف مردم یزد و خانواده های شهداء و ایثار گر )در حمایت از اولیا البته خبر ان توسط سایت منتسب به نماینده یزد منتشر شد و بیانیه هم در مراسم افتتاح ستاد انتخاباتی سید محمد خاتمی در یزد توزیع شده بود 
تاریخ : دوشنبه 12 اسفند 1387 - قبل‏ازظهر 06:34

و نماینده مردم محترم یزد و صدوق جناب مهندس اولیاء بعد از استقبال مردم استان از رییس جمهور و سفر هیئت دولت در مورد مطالب منتشر شده از ایشان اینگونه اضهار نظر نمودند :

1-نماينده اصلاح طلب يزد:مردم قطعاً به خاطر شام و ناهار به استقبال احمدي نژاد نيامده بودند -انددومین سفر استانی رییس جمهور(111)
تاریخ : يكشنبه 04 اسفند 1387 - بعدازظهر 12:17

2-مهندس اولیاء در در گفتگو ایلنا : در مجموع، دستاوردهای جلسه هیات وزیران را خوب و از رئیس جمهور و هیات محترم وزیران تشکر می کنم -مطلب و تیتر انتخابی برای آن خبر اشتباه بود و به مدیر سایت پارلمان نیوز نیز تذکر داده شد (البته لازم به یاد اوری است که هیچگونه تغییری تا کنون 2 فروردین 88 در تیتر و متن خبر فوق در پارلمان نیوز داده نشده و لینک ان در ابتدای همین توضیح امده است )
تاریخ : يكشنبه 04 اسفند 1387 - بعدازظهر 09:35

و در نهایت عده ای از مردم یزد از نماینده خود به دلیل اهانت شکایت نمودند :

شکایت یزدی ها از یک نماینده به دلیل اهانت فاحش اين نماينده به مردم فهيم و انقلابى اين استان
تاریخ : يكشنبه 11 اسفند 1387 - بعدازظهر 06:51

و در پاسخ به شکایت عده ای از مردم ،بیانیه 44 نفره به حمایت از سخنان مهندس اولیاء در رسانه ها منتشر شد :

امروز بیانیه ای با امضاء 44نفر در حمایت از سخنان واعتراض مهندس اولیاء نماینده یزد در مورد سفر استانی رئیس جمهور به یزد و همچنین هشدار به مسئولین اجرایی استان(به همراه اسامی 44 نفر از امظاء کنندگان )
تاریخ : سه شنبه 27 اسفند 1387 - بعدازظهر 07:08

و در تازه ترین واکنش استاد شایق یکی از اساتید دانشگاه نامه ای سرگشاده خطاب به امضاء کنندگان بیانیه 44 نفره منتشر نمود :

نامه سرگشاده دکتر محمدرضا شایق خطاب به امضاء کنندگان بیانیه 44 نفره حامیان مهندس اولیاء:صرف نماینده شدن کسی عصاره فضائل ملت نخواهد شد
تاریخ : يكشنبه 02 فروردين 1388 - بعدازظهر 05:07

یزدفردا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا